loading...
زنان و زایمان و جراحی زیبایی نان
محدثه بازدید : 6 یکشنبه 20 خرداد 1403 نظرات (0)

پرده بکارت باقیمانده یک غشای جدا کننده واژن از دستگاه تناسلی خارجی است، که نقش خاصی ندارد.
ولی اهمیت پرده بکارت در این است که در بعضی از خانم ها این غشا باعث بسته شدن کل ورودی واژن می‌شود، که معمولا باشروع بلوغ و عدم خروج خون قاعدگی و علائم درد و انسداد ادراری مشخص می‌شود.

پرده بکارت از هر نوعی که باشد با دخول دچار پارگی می‌شود.که در معاینه قابل تشخیص است.
پارگی برده بکارت با زمین خوردن و اسب سواری اتفاق نمی افتد.
درصورتی که نوع پرده متخلخل باشد با ورود جسم خارجی هم امکان پاره شدنش وجود دارد.

هایمن چیست؟

پرده بکارت (Hymen) نوعی بافت یا غشاء است که بخشی از دهانه واژن یا کل آن را پوشش می‌دهد. شکل ظاهری و ویژگی‌های کلی هر یک از اندام‌های بدن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دستگاه تناسلی زنان و پرده مهبل هم از این قاعده مستثنا نیست. انواع پرده بکارت را می‌توان به قرار زیر تقسیم‌بندی کرد:

انواع پرده بکارت

پرده بکارت حلقوی

پرده بکارت حلقوی همان طور که از نام آن پیدا است، اطراف دهانه مهبل را به صورت حلقه‌ای پوشش می‌دهد. پرده بکارت حلقوی، ممکن است قابل اتساع یا غیر قابل اتساع باشد. لازم است بدانید، پرده حلقوی و قابل اتساع از طریق برقراری رابطه جنسی پاره نشده و خونریزی نخواهد داشت. لبه‌های پرده بکارت حلقوی، ممکن است گرد یا دندانه‌دار باشد.

پرده بکارت ارتجاعی

پرده بکارت ارتجاعی یک غشاء انعطاف پذیر است که از طریق آمیزش جنسی پاره نمی‌شود. در مواردی، ممکن است آسیبی جزئی در پرده بکارت حلقوی ایجاد شود.

از کجا بفهمم ارتجاعی هستم؟

برای تشخیص نوع پرده حتما باید به ماما یا پزشک زنان مراجعه کرد و از دستکاری کردن آن پرهیز نمود.

پرده بکارت دو سوراخی

پرده بکارت دو سوراخی توسط یک تیغه گوشتی که در ورودی واژن قرار دارد به دو بخش تقسیم می‌شود. به همین دلیل، اصطلاحا آن را پرده دو سوراخی می‌نامند.

پرده غربالی 

پرده بکارت غربالی به طور ممتد در عرض واژن قرار گرفته و سطح آن با سوراخ‌های ریز و غربال مانندی پوشیده شده است.

پرده مسدود

پرده بکارت مسدود، یک بافت گوشتی فاقد هر گونه سوراخی است که دهانه مهبل را به طور کامل مسدود می‌کند.و در اندک افراد وجود دارد و این گونه افراد نیاز دارند تا جراحی شوند تا پریود شوند یا بتوانند رابطه داشته باشند.

پرده بکارت تیغه ای

پرده بکارت تیغه‌ای یا دو تکه پرده‌ای است که یک تیغه ممتد در طول ورودی واژن دارد. پرده بکارت دو تکه دارای بافت اضافه‌ای هستند. این بافت اضافه، باعث به وجود آمدن دو سوراخ در واژن میشود

انواع دیگر پرده بکارت مثل دندانه ای، شرابه دار، دیوار دار، مشبک را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

اهمیت پرده بکارت

اهمیت پرده بکارت، در میان برخی جوامع و اقوام بسیار پررنگ است. در این قبیل جوامع، خونریزی پرده بکارت در شب زفاف، نشانه باکرگی دختر و نداشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج است. با این حال، لازم است بدانید، مواردی نظیر استفاده از تامپون و خود ارضایی با اجسام خارجی هم ممکن است موجب پارگی پرده بکارت شود.

پرده بکارت در کدام قسمت واژن قرار دارد؟

بسته به افراد مختلف یک یا دو سانتی متر بعد از ورودی واژن پرده بکارت قرار دارد.

فاصله بکارت از دهانه واژن

درباره فاصله دهانه واژن تا بکارت باید بدانید که پرده بکارت در مدخل واژن در یک یا دو سانتیمتر اول آن قرار دارد.

دلیل خونریزی پرده بکارت

خونریزی پرده بکارت، اغلب در نخستین آمیزش جنسی مشاهده می‌شود. برخلاف آن چه عموم مردم تصور می‌کنند، پرده بکارت، غشاء سختی نیست. بنابراین، به هیچ عنوان، لازم نیست، نخستین رابطه جنسی با زور و فشار بیش از حد همراه باشد.

در واقع، تحریک کامل، آمادگی برای آمیزش و پایین بودن سطح استرس زن، می‌تواند عدم خونریزی پرده بکارت را به همراه داشته باشد. اضطراب و نگرانی بیش از اندازه در اولین رابطه جنسی، موجب می‌شود، مهبل زن به اندازه کافی مرطوب نشود.

این امر، اگر با فشار و اعمال زور از طرف مرد توأم باشد منجر به ایجاد پارگی و خونریزی خواهد شد. بنابراین، عدم خونریزی پرده بکارت به معنای مرطوب بودن دهانه واژن و نرمی و ملاطفت مرد در هنگام دخول است.

نکته

  • پرده بکارت از مقدار اندکی رشته‌های عصبی برخوردار است. به همین دلیل، پارگی آن با درد زیادی همراه نخواهد بود.
  • توجه داشته باشید، برای حفاظت از سلامت جسمی و روحی بانوان، لازم است رابطه جنسی در نهایت آرامش انجام گیرد. به همین منظور، بهتر است در هنگام خستگی و اضطراب از آمیزش خودداری کنید. این امر، به ویژه درباره نخستین رابطه جنسی مصداق دارد.


فعالیت های آسیب زننده به پرده بکارت

پارگی پرده بکارت برای بسیاری از خانواده‌ها و جوامع موضوع بسیار حساس و شبهه برانگیز است. بسیاری از افراد، با ساختار پرده مهبل آشنایی چندانی ندارند. همین امر، ممکن است، سوء تفاهم‌های فراوانی را ایجاد کند. مراجعه به متخصص زنان و زایمان و انجام معاینات و مشاوره‌های لازم، به شما کمک خواهد کرد با انواع پرده بکارت و دلایل پارگی آن آشنا شوید.

دلایل پارگی پرده بکارت

موارد زیر، شایع‌ترین دلایل پارگی پرده بکارت به حساب می‌آیند:

  • آمیزش جنسی
  • خودارضایی از طریق دخول اجسام خارجی
  • استفاده از تامپون
  • وارد شدن ضربه‌های شدید به واژن

سقوط از ارتفاع و پاره شدن پرده بکارت

بسیاری از افراد، پارگی پرده بکارت را با وقایعی نظیر سقوط از ارتفاع در ارتباط می‌دانند. لازم است بدانید، این طرز تفکر اشتباه است. با این حال، ممکن است پس از اتفاقاتی مانند سقوط از بلندی یا بعد از فعالیت‌‌هایی از قبیل، کوهنوردی یا حمل اجسام سنگین، شاهد خونریزی دستگاه تناسلی باشید.

جای نگرانی نیست! خونریزی یا لکه‌بینی، حاصل وارد آمدن فشار بر رحم است. ناگفته پیدا است که باید با دقت هر چه تمام‌تر از سلامت اندام‌های خود مراقبت کرده و به هیچ عنوان، بدن خود را تحت فشار قرار ندهید. با این حال، این امر، با پاره شدن پرده بکارت در ارتباط نیست. به خاطر داشته باشید، پارگی پرده تنها در صورت دخول ناشی از آمیزش یا وارد کردن اجسام خارجی به واژن اتفاق می‌افتد.

فعالیت‌های ورزشی و پاره شدن پرده بکارت

برخلاف تصور عمومی، انجام ورزش‌هایی نظیر دوچرخه‌سواری، سوارکاری، رقص و بسیاری از فعالیت‌های مشابه به پرده بکارت آسیبی وارد نمی‌کند. در واقع، فقط ضربات سنگین به ناحیه مهبل و وارد شدن اجسام خارجی در واژن مشکل‌ساز خواهد بود.

خودارضایی و پاره شدن پرده بکارت

خودارضایی و پاره شدن پرده بکارت، می‌توانند تأثیر مستقیمی بر یکدیگر داشته باشند. در اغلب موارد، خودارضایی با وارد کردن برخی اجسام خارجی به داخل واژن همراه است. با توجه به محل قرارگیری پرده بکارت، انجام این کار می‌تواند با پارگی همراه باشد. به علاوه، ضربه نیز می‌تواند منجر به پارگی پرده شود. با این حال، اگر خودارضایی به روشی غیر از موارد یاد شده انجام شود با پارگی و خونریزی توأم نخواهد بود.

علائم پاره شدن پرده بکارت

علائم پاره شدن پرده بکارت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همان طور که پیش‌تر هم گفته شد، شدت علائم به ساختار، ضخامت و نوع پرده بستگی دارد. در مواردی، ممکن است آسیب دیدن این بخش از اندام تناسلی زنانه با خونریزی و احساس درد خفیف همراه باشد. با این حال، هیچ یک از این نشانه‌ها مبنای مناسبی برای تشخیص پارگی به حساب نمی‌آیند. در صورت بروز حادثه و برای اطمینان از سلامت پرده بکارت، لازم است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

مقدار خونریزی در پاره شدن بکارت

پارگی پرده بکارت در همه افراد با خونریزی و درد همراه نیست. در واقع، این امر به نوع و ضخامت پرده بستگی دارد. به عنوان مثال، در کسانی که دارای پرده حلقوی یا ارتجاعی هستند، پارگی معنایی نخواهد داشت. این موضوع، درباره سایر افراد اندکی متفاوت است. برخی اشخاص، تنها به مدت یک یا دو دقیقه، چند قطره خون را مشاهده خواهند کرد. این در حالی است که خونریزی ناشی از پاره شدن پرده بکارت در سایر افراد، ممکن است متوالی باشد. این امر، ناشی از ایجاد آسیب در نواحی اطراف مهبل است. از عوامل تأثیرگذار در شدت خونریزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت پرده بکارت
  • نوع پرده بکارت
  • شدت دخول
  • عدم آمادگی زن برای برقراری رابطه جنسی
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 211
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 204
  • بازدید ماه : 204
  • بازدید سال : 5,823
  • بازدید کلی : 10,518